dimarts, 18 de desembre del 2007

El Comerç Just de SETEM

En referència a la reflexió, m’atreveixo a dir, típica, entorn la doble vessant del Nadal en temps capitalistes, i en referència, igualment, a la imatge de l’entrada anterior, ens apropem a l’ONG SETEM-Catalunya per donar una visió solidària i justa del consumisme. Cal dir que en properes entrades em proposo donar més detalls sobre aquesta organització, en tant que objecte del nostre futur documental.

Segons SETEM, el Comerç Just és un moviment que neix durant els anys 60 a Holanda. L'any 1969 es va obrir la primer botiga amb productes de Comerç Just a Holanda i poc a poc la filosofia del Comerç Just es va anar estenent per tot Europa.

Aquest moviment pretenia canviar l’essència de la cooperació que hi havia hagut fins ara entre els països de l’anomenat primer món, els països del Nord i els països del Sud. Aquesta cooperació s’havia basat fins el moment, en l’ajuda i sota una perspectiva paternalista i de superioritat.

Així doncs, el Comerç Just neix amb la visió de demanar i reclamar justícia més que no pas, ajuda i pedaços que provin de solucionar parcialment situacions de pobresa i misèria en les quals es troben alguns dels països del Sud. Davant unes pràctiques comercials proteccionistes que apliquen els països més rics econòmicament sobre els més pobres.

Aquest moviment, proposa un comerç diferent del que fins ara existeix i amb unes normes i objectius clarament diversos. Un comerç que sigui just per a totes les parts que entren en joc quan es produeix un intercanvi.

El Comerç Just doncs, és una alternativa al comerç internacional, si es tenen en compte els criteris únicament econòmics que aquest últim valora. El Comerç Just afegeix, valors ètics que abarquen aspectes tant ecològics com socials i de gènere. Contribueix al desenvolupament sostenible oferint millors condicions en el comerç i garantint els drets del les persones productores i treballadores, així com persones socialment marginades, particularment al Sud.

Per tal que un producte pugui ser considerat de Comerç Just, la seva producció i elaboració ha d’haver seguit els principis;

1. Salaris i condicions de treball dignes
2. Relació comercial a llarg termini
3. Els productors/es destinen part dels seus beneficis a les necessitats bàsiques de les seves comunitats
4. Absència d’explotació infantil
5. Igualtat entre homes i dones
6. Funcionament participatiu
7. Respecte pel medi ambient


Des de SETEM proposen el Comerç Just clarament vinculat al concepte de Consum Responsable:
"aquella acció de compra (o de no compra) que escull els productes segons criteris ètics, socials i mediambientals, potenciant els productes que formen part d’un model alternatiu d’economia: just i sostenible ambientalment, socialment i econòmicament."

Des de SETEM treballen les tres vessants del Comerç Just, la sensibilització, la denúncia i pressió política i la comercialització, ja que consideren totes elles importants per tal de donar-lo a conèixer, i poder exigir a les Administracions Públiques i als Governs un consum responsable i un canvi real en les estructures econòmiques mundials. Arribant així al seu objectiu final d’anar construint un món més just per a tothom.